,,Zlaté časy médií" je název výstavy, která byla otevřena již 24. listopadu 2005 v Národním muzeu v Praze na Václavském náměstí. Výstava končí 31. března 2006 a již nyní se dá hovořit o jejím velikém úspěchu.

          Výstava měla za úkol ukázat široké veřejnosti ucelený pohled na masová média a jejich funkci v demokratické i totalitní společnosti. Celkově zde byl zachycen pohled na vývoj médií v moderní společnosti (rozhlas, televize, noviny a jiná periodika...), ale i doby, kdy žádná masová média neexistovala - ručně psané knihy, vývoj tisku (Gutenbergův lis) apod.

         Vzhledem k tomu, že popis celé výstavy by jistě zabral mnoho popsaných stránek, zaměřil bych se spíše na jediné hlavní médium, které v dnešní době všeobecně vládne v povědomí celé moderní společnosti - televize. A abych byl ještě více konkrétnější zamířím přímo ke konkrétním bodům výstavy, které se technickým charakterem blíží k naší tvorbě.

Ve spolupráci s Národním muzeem připravil: Pavel Dvořák  22.3. 2006




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Zastavil bych se u již zmíněného virtuálního studia. Toto studio je tvořeno speciálním pozadím modré, popřípadě hráškově zelené barvy. Zpravidla barva totožná s pozadím se nachází i na podlaze, záleží na tom, pro jaký účel nebo pořad chceme studio využít.        bbbbNávštěvník výstavy byl v tomto studiu zobrazován buď uprostřed sálu nějaké virtuální budovy nebo při ukázce relace počasí.                                                                                                         bbbbCelkový pohled, který vidíme na televizních obrazovkách vytvoří počítačový program, kde jsou vytvořeny určité grafické prvky. Proces se někdy nazývá ,,klíčování". Je to dnes nenahraditelný proces vytváření studií, protože si můžeme vytvořit virtuální studio podle našich představ velice levně bez zbytečného přestavování složitých, drahých a někdy rozměrných dekorací jako tomu bylo v minulosti. Můžeme tak využít jediné studio i pro více různých pořadů.

 

        Expozice nabízela kromě klasických výstavních ploch i například interiéry místností jako jsou televizní a rozhlasová studia, kanceláře redakcí tisku, bar s televizním přijímačem, domácnost a internetový koutek. Bezesporu nejvíce exponovaná místa byla u redakce a studia zpravodajství České televize a virtuálního studia, kde si návštěvník mohl vyzkoušet redaktorskou, či moderátorskou činnost.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         V naší tvorbě je možno vidět podobný systém využívání tzv. virtuálních studií - např. počasí, sportovní zpravodajství (pořad Krounka 2004), dále zpravodajství (pořad Krounka 2005) a další pořady, viz. videoukázky.

 

 

 

 


 

  Výstava